El Claustre romànic, la unió del cel amb la terra
La construcció del Claustre comença cap a l’any 1190, gràcies a una donació testamentària de Guillem de Claramunt, que vol ser enterrat en aquest espai proper a la tomba del màrtir Cugat. El 1220 les obres ja s’han acabat i deixen per a la posteritat una de les joies del romànic europeu.
El mestre d’obres del recinte és Arnau Cadell, el mateix constructor que dirigeix les obres del Claustre de la catedral de Girona. L’autor signa el Claustre de Sant Cugat en una petita làpida al costat d’un capitell de l’angle nord-est, on trobem representat l’escultor treballant un capitell. Aquest fet és doblement notable, perquè mai abans en la història de l’art català l’artífex d’una obra l’ha signat ni hi ha deixat cap autoretrat. Aquí trobareu la informació més interessant sobre la vida i obra d’Arnau Cadell.
Cadascuna de les ales del Claustre mesura uns trenta metres, la qual cosa dota el pati d’una superfície d’uns nou-cents metres quadrats. Cada galeria consta de tres sèries de cinc arcades, separades per contraforts. Les arcades se sostenen per dues columnes independents, de pedra de Girona. En total, el recinte té cent quaranta-quatre columnes i capitells, un nombre altament simbòlic, que fa al·lusió a les mesures dels murs de la Jerusalem celestial descrita a l’Apocalipsi.
També és simbòlica, a més de funcional, la font-rentamans ubicada al centre del jardí, atès que evoca la idea del Paradís descrit al Gènesi i, alhora, gràcies al sortidor d’aigua fa visible la unió del cel amb la terra.
Claustre, organitzador de la vida monàstica
El Claustre és l’espai central de la vida monàstica. Al seu voltant s’organitzen les diferents dependències del Monestir. Actua com un gran distribuïdor que dona accés als diferents departaments del seu perímetre. Alhora, és un lloc perfecte per a la contemplació, el recolliment i el treball intel·lectual.
Capitells, suport d’imatges simbòliques
Sovint es parla de la decoració dels capitells romànics. No obstant això, cal recordar que durant l’època medieval les imatges artístiques sempre esdevenen la manifestació d’un missatge representat en clau simbòlica. Així, doncs, els capitells del Claustre de Sant Cugat poden abordar-se com un llibre immens escrit en pedra.
Iconografia dels capitells
Els capitells del Claustre romànic de Sant Cugat són una mostra de la riquesa iconogràfica de l’art medieval i de la perícia tècnica d’un taller de constructors que va dotar el Monestir d’un conjunt escultòric que és un dels més preuats del patrimoni medieval d’Europa.
Porta del claustre a l’església
La galeria sud del Claustre presenta una portada romànica que comunica l’espai claustral amb el temple monàstic. Es tracta d’una obra rellevant tant per l’estructura que presenta com per la seva decoració vegetal, posterior a la dels capitells.