El patrimoni artístic de l’Església del Monestir
El temple del Monestir de Sant Cugat conserva diferents elements artístics i culturals de diferents períodes de la seva llarga història, molts dels quals tenen un valor patrimonial de gran interès. Tot seguit en fem una selecció.
Mare de Déu del Bosc
Imatge romànica, possiblement del segle XII, ubicada en l’absis esquerre o de santa Maria. Prové de l’ermita de Santa Maria de Gausac, antiga propietat del Monestir situada a Collserola.
Al començament del segle XX, la primitiva imatge de la Mare de Déu del Monestir, romànica, és venuda juntament amb altres antiguitats…
Retaule de Tots els Sants
Situat actualment en l’absis sud de l’església, és un retaule gòtic obra del taller de Pere Serra, vers l’any 1400. L’advocació de Tots els Sants va lligada a l’orde benedictí i a la seva pregària pels difunts. La taula central es dedica a la Mare de Déu del Roser.
El retaule gòtic de Tots els Sants s’ha atribuït estilísticament…
Capelles barroques
A la fi del segle XVII i començament del segle XVIII es porta a terme una modificació important en la quarta nau de l’església, fins llavors correguda, que és dividida en tres capelles barroques separades per sagristies estretes. El seu disseny implica la construcció de noves voltes, uns dos metres més baixes que les gòtiques originals. Per evitar sobrecàrregues, es basteixen a la catalana, amb una triple fulla de rajola. Cal afegir a aquestes voltes la reforma de la capella que hi ha sota l’orgue.
Capella de la Pietat
La capella és construïda dins del cos del campanar. Originàriament dedicada a sant Joan Baptista, en el segle XVI es divideix en dues parts en alçada per ubicar-hi l’orgue en la part superior. El 1706 es reforma per dedicar-la a la Mare de Déu de la Pietat. La instal·lació de l’orgue obliga a construir una volta intermèdia en el que abans havia…
Capella de Sant Bartomeu
Aquesta capella, on destaca la factura del retaule del mestre Francesc Santacruz i la imatge pictòrica de sant Bartomeu duta a terme pel mestre Miquel March, és un dels espais barrocs més importants del Monestir: hi trobem elements propis d’aquest estil, com ara la seva recarregada arquitectura, amb les columnes salomòniques com a protagonistes.
Capella de Sant Benet
Aquesta capella és en el centre de la quarta nau del temple, separada de les dues capelles veïnes per sagristies estretes. El 1221 ja es fa referència a un altar dedicat a sant Benet, fundador de l’orde monàstic de Sant Cugat. La capella, profusament decorada, és un dels millors exemples del barroc català.
Llegenda del Gall del Penell
Dins de la capella de sant Benet es conserva una de les peces artístiques més emblemàtiques del Monestir. Es tracta d’un penell medieval metàl·lic en forma de gall. Originàriament es trobava al seu lloc habitual, damunt del cimbori, però avui es conserva a la capella per recordar el que explica una coneguda llegenda del Monestir, segons la qual…
Capella de Santa Escolàstica
Germana de sant Benet de Núrsia, des de molt jove es consagra a Déu i viu en un monestir proper al del seu germà. És considerada la fundadora de la branca femenina de l’orde benedictí. El culte a santa Escolàstica es troba documentat en el Costumari del Monestir del 1221. La seva capella és la darrera de la quarta nau, tocant als peus del temple.
Pica baptismal
La capella de santa Escolàstica conserva una bella pica baptismal provinent de la parròquia de Sant Pere d’Octavià. Es tracta d’una obra escultòrica renaixentista del segle XVI, segurament feta a Girona.
Amb l’esclat de la Primera Guerra Carlina, el 1833, l’església parroquial de Sant Pere d’Octavià és transformada en quarter i el seu culte es trasllada…
Retaules renaixentistes
La prosperitat econòmica dels pagesos de Sant Cugat durant el segle XVI comporta més ingressos al Monestir, els quals es tradueixen en un seguit de millores en l’interior de l’església, com ara la instal·lació de nous retaules d’estil renaixentista. En conservem dos: el retaule de sant Miquel i el retaule del Rosari.
La segona meitat del segle XVI és una època de relativa prosperitat per als pagesos de la vila, fet que, evidentment, millora també els ingressos del Monestir, sobretot de totes aquelles detraccions que es fan percentualment sobre la collita. Així, comencen una sèrie d’obres de millora de l’interior de l’església, entre les quals destaquen dos retaules que conservem encara en el seu interior: el retaule de sant Miquel –originàriament situat a l’absis dret– i el retaule del Rosari –primitivament instal·lat a l’absis esquerre–. Totes dues peces són bons exemples de les noves maneres de fer de l’art d’aquell temps, en què les façanes de l’arquitectura religiosa inspiren la distribució dels retaules, en els quals trobem columnes, pilastres o frontons.
Retaule de Sant Miquel
El mur nord de l’església acull un retaule renaixentista dedicat a l’arcàngel sant Miquel. El retaule consta de predel·la, dos pisos i àtic, dividits en tres carrers separats per unes pilastres austeres. L’espai central del primer pis és totalment ocupat per una fornícula que allotja una escultura barroca daurada que representa sant Miquel…
Retaule del Rosari
Aquesta peça substitueix els elements romànics que fins aleshores han presidit l’absis esquerre o de santa Maria. Se sap que l’obra de fusteria es comença el 1583. Les seves pretensions són superiors al de sant Miquel i es divideix en cinc carrers, dos pisos i àtic. L’advocació de la Mare de Déu del Rosari es popularitza en el segle XVI…
Sepulcre de l’Abat Odó
Com en tantes altres esglésies, dins del temple hi ha diferents tipus de sepultures, totes amb el desig comú de restar a prop de les relíquies del màrtir titular. La sepultura principal i més monumental de l’església del Monestir és la de l’abat Odó. Odó és elegit abat del Monestir l’any 985 després de la mort de l’abat Joan en la ràtzia d’al-Mansur.
Sepulcre de Raimon de Saltells
En la paret nord de l’església trobem el sepulcre de la família Saltells, nobles de Cerdanyola que queden lligats per sempre a la història i la llegenda del Monestir. En la paret nord de l’església del Monestir, no gaire lluny del sepulcre de l’abat Odó, hi trobem un altre sepulcre, menys monumental però igualment destacat dins de la història de Sant Cugat.
Quadres de la vida de Sant Benet
En el darrer quart del segle XVIII es pinten la sèrie de quadres sobre la vida de sant Benet, destinats a ornar la nova sala capitular. Després de l’exclaustració, els quadres són emmagatzemats a les golfes del Palau Abacial i es deterioren. Restaurats a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona en la dècada del 1980…
Orgue
La música sempre ha estat un element essencial en els oficis litúrgics monacals i de ben segur que des de temps antic devia haver-hi un orgue. L’actual és a la banda sud del transsepte, damunt de la capella de la Pietat. El moble de l’instrument és un bon exemple de la talla en fusta del Renaixement. La maquinària que fa sonar l’orgue…